9.4.09

Påsk i Norge är bättre än i Sverige - eller i vart fall längre

Det finns många bra saker med Norge. Men en av de allra bästa är påsken. Den firas mycket mer här än i Sverige. För exempel är Skärtorsdagen här en röd dag och eftersom Kanvas dessutom alltid har stängt onsdagen före påsk har jag bara jobbat två dagar den här veckan.
Ledigheten på onsdagen gjorde jag inte så mycket med. Jag körde in mamma Lena och syster Anna (tack för ett trevligt besök!!) till Oslo, sen var jag o påskhandlade (alla affärer är ju stängda här i dag och imorrn) och efter det var det soffan som gällde.

Höjdpunkten var ju tänkt att bli Liverpool-Chelsea, men jag blev så arg att jag tryckte över till Paradise Hotel. Hur är det möjligt att ett lag som gjort sig känd som ett försvarsstarkt lag så plötsligt rasar samman?
Efter 1-0-målet var det ju öppna gatan för Chelsea. Drogba fick ju så mycket yta att till och med jag hade gjort mål på en av alla chanserna han fick.
Mittbackarna Carragher o Skrtel såg ut som om de aldrig spelat ihop tidigare och sprang åt varsitt håll så att Drogba skulle få fritt i mitten.
Och markeringarna på hörnorna ska vi inte snacka om. Nog för att Ivanovic var en oväntad målskytt, men ändå!

Nu är det bara att hoppas på ligan.
Och återigen är det bara att konstatera att Gus Hiddink är en av världens bästa managers. Även om jag den här gången tyckte det mer var Liverpool som var dåliga än Chelsea som var bra.

I dag, Skärtorsdag, har jag så här långt varit lite mer aktiv. 11.00 samlades jag, Tobbe, Kristian o Kjetil Becher, Jaxx, Chris, Fox, Geir o Micke (Kristians chef på Kiwi) vid konstgräsbanan vid St Hallvardshallen. Vi hade tänkt spela lite internkamp, men det blev i stället så att vi mötte division IV-laget Sparta som skulle ha träning.
Det gick inget vidare, men kul var det.
Och på måndag klockan 11 kör vi igen. Bara att möta upp ni som vill spela fotboll.

AIK ser starka ut och blir de som får möta Warberg i SM-finalen. En i mitt tycke en ganska tråkig final. De två lagen brukar inte bjuda på några roliga matcher och jag är rädd att det blir ett ställningskrig i Globen.
Om nu inte Balrog eller Storvreta lyckas med nån mirakelvändning, men det känns långsökt.

Har förresten tackat nej till finalbiljett i Globen. Är alltid en upplevelse, men passar dåligt in den här våren. Drar till Sarpsborg och ser Greåker-Sarpsborg i stället.
Jag skrev ju redan i juni förra året att Greåker skulle vinna norska ligan och där fick jag rätt, men hur det går i finalen är jag osäker på. Sarpsborg har sett ruskigt starka ut i slutspelet.

Ska pröva att få till en blogg i helgen. Får se om jag hinner med i all påskäggsgömning, Yatzy- och Genispel, fotboll och TV-tittande.
Men som sagt, ska göra ett försök.

4 kommentarer:

Kingen sa...

Forrige onsdag skjedde det noe stort Sjøkan!! Noe som har skjedd 8 ggr...
Dette må jeg nok ta opp litt mer tydelig i min blogg :)

Anonym sa...

Tack for intiresnuyu iformatsiyu

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

FORMER SALVATION ARMY OFFICERS FELLOWSHIP sa...

Interesting perspective on what's best about Easter...

I doubt that anything can match; He died on a cross and then, 72 hours later was raised from the dead and walks out of His grave.

He died for us all- let's let people know Who earned all those free days for us, and why we can be 'free, and free indeed '!