11.4.13

April är en kall och nyckfull vän

Har just kommit hem från Rommenhallen i Oslo där jag tillbringat torsdagskvällen tillsammans med 400 andra innebandyentusiaster. Grunden var så klart den femte och avgörande NM-semifinalen mellan Sveiva och Gjelleråsen.
Efter att ha sett match två i den här serien live var jag ganska säker på att GIF skulle ta hem det här, men Sveiva vände alltså 0-2 till matcher och fixade fram en femte och avgörande match.
Där var Sveiva klart bäst och vann med 5-3.
Visst gillar jag överraskningar i slutspel, men det känns ändå rättvist när ettan och tvåan i serien gör upp i NM-finalen som det nu blir mellan Sveiva och Slevik.
Där tror jag Slevik är starkast, men säker är jag inte.
Sveiva har överraskat hela säsongen och resultaten de visat upp den här säsongen är imponerande.

Sveiva har lyckats få fram ett gäng 90-talister och klarat att skapa en vinnarkultur samtidigt som utvecklat talangerna till riktiga innebandyspelare. I den här femte och avgörande matchen tycker jag det var de unga spelarna som stod för de mesta riktiga taktiska besluten i spelet och dessutom visade fina ledaregenskaper.
Som efter 5-3-målet när det är 20-årige Christoffer Øistad som samlar sin femma och förklarar hur de ska uppträda. Sådana små detaljer älskar jag att se.

Det är nu inte bara ungguttene som stått fram i den här semifinalen. Måste ju bara skryta av målvakten Joakim Palmqvist. Här snackar vi Jesper Nordmark-klass!
Med små medel sprider Palmqvist ett lugnt runt sig och spikar han igen som han kan mot Slevik i finalen blir jag inte överraskad om Sveiva skräller igen.
Men stor favorit i finalen om en dryg vecka är helt klart Slevik.

Till sist önskar jag NOR 92 G15 stort lycka till i NM-slutspelet i Stavanger till helgen. Det är bra gjort att bara kommit så här långt med det här unga laget och vi ska inte lägga för stor press på laget. Men här finns det mycket talang och ambition. Ska bli spännande att se hur långt det räcker i den tuffa gruppen laget hamnat i.

Allra sist ska jag förklara att orden i rubriken hämtats från en av de bästa sångerna som nånsin gjorts, nämligen Ulf Lundells "Isabella". Men den stämmer väldigt bra in på april i 2013.
Eller hur?

Ingen kommentarer: