9.6.10

Två dagar kvar

Tanken var ju att Sverige skulle vara där. Ett fotbolls-VM med Sverige är det största som finns inom idrotten. Jag får fortfarande rysningar när jag tänker tillbaka på kvällen i Berlin när jag, och sådär 50 000 andra svenskar, såg Sverige slå Paraguay med 1-0.
Det är det bästa jag varit med om.
Nu, fyra år senare, blir det en fest utan Sverige. Känns lite trist, men samtidigt glädjer jag mig som ett barn till julafton.
Och precis som på julafton är det roligaste att spekulera på förhand. Vad får man i julklapp. Julklapparna i årets fotbolls-VM tror jag går till de afrikanska lagen. Jag tror faktiskt att Sydafrika, Nigeria, Elfenbenskusten och Kamerun alla går vidare från sina grupper. Störst tro har jag på hemmanationen Sydafrika.
Men min VM-vinnare heter England. Detta enbart på managern. Capello är en vinnare som alltid lyckas med sina lag. Tror inte att England blir ett undantag.
Men årets VM känns otroligt öppet och jag ser fram emot att följa lag som Paraguay, Chile och Slovakien, tre lag som absolut kan överraska.

Det är dock inte bara positiva ting som sker på fredag. Då ska nämligen Cathrine på efterkontroll på Radiumhospitalet. I fem år måste hon gå på efterkontroller och varje gång är det lika nervöst och ovisst.
Cancer (kreft på norsk) är en helt jävlig sjukdom som liksom aldrig tar slut och oron för att det ska komma tillbaka finns där hela tiden. Fortsatt är Cathrine sjukt sliten och formen är ojämn, några dagar är det fortfarande bara soffan som gäller. Är kanske lite partisk, men lider med Cathrine. För varje dag hon orkar sig ut måste hon antingen ta det lugnt flera dagar i förväg eller efteråt. Ett stort problem för en som gillar att planera så mycket som Cathrine gör. Lider varje gång hon tvingas ändra på en av sina stora planer....
Hoppas innerligt att det blir positivt besked på fredag.

Innebandysäsongen rullar på och även om det är tidigt ser det faktiskt bra ut på våra träningar. Träningsmoralen är hög och spelpassen, som alltid sker efter tuff löpning, ser oväntat bra ut. Längtar redan till säsongen och hemmapremiären mot Greåker.
Längar inte mindre nu sedan mina gamla adepter Anton och Tobias blev klara för Greåker. Välkomna till Norge ska ni vara.

Vi är fortfarande inte helt färdiga med våra värvningar, men jag tror vi redan har gjort den viktigaste värvningen i Morten Tonning. Så som marknaden börjar se ut i innebandy-Sverige med betalning för spelare ganska långt ner i seriessystemet blir det allt svårare att med sund ekonomi få hit de bästa svenskarna. Därför är den talangsatsning vi nu gör de närmaste tre åren både nödvändig och unik för Norge.
Både tror och hoppas den ger resultat i framtiden.
Och fortfarande går det att hitta guldkorn i Sverige. Det tror jag vi gjort i år i Per och ytterligare en spelare till som snart presenteras på vår hemsida.

Säger det bara en gång till för säkerhets skull:
England vinner VM.

Ingen kommentarer: