10.12.08

Ett underbart VM

Så grymt bra att innebandy-VM ligger i december numer. Tack vare Eurosport 2 har man också haft möjligheten att se fler matcher än normalt.
Så därför förstår jag inte folk i innebandykretsar som faktiskt sågar innebandy-VM.
Läser bland annat i Fagerhultspelarens Kristoffer Skölds blogg att han tycker det är pajasresultat i gruppspelet.
Men är innebandyn unik där?
Nej, ta basket och handboll som båda är OS-sporter. Ett gruppspel där innehåller många stora resultat. Att USA vann typ alla sina gruppspelsmatcher i basket-OS med sådär 30-40 poäng är i mitt tycker jämförbart med Sveriges 18-1 i innebandy-VM.
Bandyn är också en sport där det förekommer utklassningssiffror i gruppspelet.
Så innebandyn är absolut inte unik och vi kan inte jämföra sporten med hockey eller fotboll. I vart fall inte än.

Men visst känns det lite konstigt att en spelare som inte platsar i norska division I-laget Akerselva tar en plats i Italiens VM-trupp och faktiskt får möta Sverige och Tjeckien även om Gianpaolo Caroprese inte fått så där jättemycket speltid i den här turneringen. Så nog finns det att jobba på, men det är väl bara naturligt i en så ung sport som innebandy.

Själv älskar jag den här turneringen och jag kan inte vänta på att sätta mig på planet ner till Prag på fredag för att få se slutspelet på plats.
Blir kul att träffa Ivarsson, Totto och de andra igen också.

Sverige tycker jag har gjort vad de ska så här långt och faktiskt övertygat lite. Normalt sett ska inte Schweiz vara några problem utan då är det mer spännande i den andra semin mellan Finland och Tjeckien.
Tycker finnarna sett starkare och starkare ut, men kan Tjeckien spela lika disciplinerat och inspirerat som i gruppspelet mot Sverige kan jag få min drömfinal.
Även om jag inte skulle gråta om det blir Sverige-Finland i final heller.

Norge då?
Ja, jag trodde ju lite på de mot Schweiz och där såg det också riktigt bra ut i en och en halv period. Norge förde matchen, men tyvärr hade man ett för dåligt försvarsspel och dessutom hade inte annars utmärkte keepern Tomas Näsholm sin bästa dag.
Mot Finland i dag var det bra i en period, men sedan rasade det totalt i andra perioden. På nytt var det försvarsspelet som brast och det är bara att konstatera att Norge saknar riktigt bra backar för att utmana de fyra bästa lagen just nu.
Fjerdingbykaptenen Jon-Ketils beslut att flytta till Japan inför den här säsongen var det sämsta tänkbara.
Som det känns saknas en riktigt bra defensiv back och ledartyp i försvaret. De backar som nu var uttagna är i mina ögon lite för lika varandra. Alla är spelande backar och bra offensivt, men lite sämre bakåt.
Och det håller inte på den här nivån.
När dessutom inte målvakterna var i toppform blev en semifinalplats omöjlig att nå.

Egentligen hade jag tänkt försvara den så kritiserade betygssättningen i innebandymagazinet. Det är nämligen grymt svårt att som ensam sätta betyg på två lag. Jag fick själv äran att göra det i Mullsjös sista match förra året och vet alltså hur svårt det är.
Men i VM har de varit ute och cyklat rejält. I matchen mot Tjeckien fick både Mattias Samuelsson och Kristoffer Kranberg betyget underkänt (1). Detta trots att laget vann och de båda spelarna faktiskt hade 3-1 i plus/minusstatistik, vilket är riktigt bra när man vinner med 5-4.
Så ser jag betygen efter Norges 5-15 i dag mot Finland. Där fick samtliga norska backar minst betyg 2. Hallå, såg vi samma match?!
Jag tycker egentligen att Tu Tranh Minh är en grymt bra spelare, men i det här VM:et har han inte haft nån lycka. Han höll vare sig mot Schweiz eller mot Finland. Espen Evensen och Morten Olsen fick också alltför höga betyg.
Enligt mig alltså.
Och vad är det egentligen som säger att jag har rätt?

Blev bara innebandy den här gången. Lite osäker på om jag kan blogga i helgen. Om inte kommer en rapport från min Prag-resa i början av nästa vecka.

Ingen kommentarer: