16.3.09

Elitserien nästa!

Ja, då var man elitserietränare igen då.
I dag kom det väntade beslutet att överklagan från Nidaros, Nord-Norges bandykrets och Alta avslogs.
Jag tycker givetvis det var ett riktigt beslut.
Jag var ju då en av de som drog igång hela den här cirkusen. När jag fick veta om vad det stod i reglerna bad jag klubben göra en förfrågan till förbundet vad den egentligen betydde.
Mest var jag i det läget opptatt av att rätt ska vara rätt.
Varför fanns en regel som aldrig har efterlevts?
Svaret vi fick var att man alltid delat ut dispens för regeln.
Också det är väldigt märkligt.
Vilka regler kan man dela ut dispens för?
Tidsgräns för övergångar?
Antalet utlänningar i ett lag?

Därför känns det lite trist att folk nu anklagar oss för att ha gjort nåt fel. Självklart var min tanke att vi skulle ha möjlighet att få spela kval även om vi bara skulle komma i tvåan. Och självklart är det här en ekonomisk fråga.
Det har vi aldrig försökt att dölja.
Men vi har hela tiden också varit tydliga med att vi skulle ställt upp i ett kval om det skulle blivit ett sånt. Men när så många lag tackade nej och det bara skulle bli två matcher tyckte vi det verkade orimligt att vi skulle behöva åka en helg till Tromsö för att möta ett lag som spelat i en serie med fyra lag (varav ett lag var deras andralag) och ett lag som kom tvåa i en serie med sju lag.

För mig är reglerna solklara och jag är så naiv att jag tycker regler är till för att följas. Men tycker verkligen folk, vilket det står i vår gästbok, att vi pissar på andra lag som jobbat seriöst mot eliten, så får det väl vara så.
Jag kan säga att vi jobbat minst lika hårt. Vi började träna sex pass i veckan femte maj förra året. Är det då inte rimligt att tycka att alla ska ha samma förutsättningar?
Det är det ju inte när det i vissa division I-sereier bara är tre lag.
Vad om tvåan i den serien tackat ja när ettan sa nej. Då skulle ett lag som kom näst sist i sin serie få spela ett elitseriekval.
Men inte Mållös som under säsongen bara förlorat två matcher i en tuff tolvlagsserie.
Var ligger rättvisan där?

Det som också är viktigt att komma ihåg för alla de som är arga för beslutet. Det är ni själva som har varit med och bestämt regeln. Alla regler måste nämligen godkännas av förbundets årsmöte. Ett möte där alla klubbar har möjlighet att vara med och bestämma. Så indirekt har alla klubbar i Norge godkänt den här regeln....

Ingen kommentarer: