24.5.09

Tung förlust

Hej igen!
Min debut i polska mästerskapsfinalen gick inget vidare.
Laget jag hjälper, Gorale Nowy Targ, förlorade mot byrivalen Zarotka Nowy Targ i den första i bäst av tre matcher.
Det blev 5-9 och vi var egentligen aldrig nära att vinna. Enda glädjeämnet var att vi vann den andra perioden med 2-1.
Coachförlust?
Antagligen.
Det är väl alltid coachens fel när man förlorar, eller?

Högsta serien i Polen består av sex lag varav de här två som nu möts i finalen är helt outstanding. Det gör att spelarna hela säsongen går och väntar på finalserien. Det var därför stor besvikelse hos Gorale-spelarna efter matchen.
Hoppas besvikelsen går över i revanschlusta. I kväll ska vi ha ett möte och snacka igenom matchen och sen väntar fyra träningar innan nästa match på lördag. Bara att lägga den här matchen bakom oss och blicka framåt med andra ord.

Men Gorale måste absolut höja sig ett snäpp om de ska få till en tredje och avgörande match, som i så fall är på söndag.
Matchen igår var nämligen inget bra. Allt för mycket hawaii och soloprestationer. Det fanns inte tillstymmelse till uppspel eller organisation i anfallsspelet.
Kämpaglöden fanns där och trots att vi släppte in nio mål så var försvarsspelet när väl alla var i position helt godkänt.
Nu kommer jag pröva nåt nytt till nästa match. Vi byter helt enkelt spelsystem och jag hoppas det får samma effekt som det fick hos Nor 92:s damlag!

Var en annorlunda upplevelse att coacha på engelska, känner att alla orden inte kommer helt naturligt, men överraskade mig själv genom att även skriva på engelska när jag skrev saker till mig själv att ta upp i periodpauserna.

Intresset för matchen var sådär, det kanske var en 300 personer och såg och i en ishall som tar drygt 3000 blir det en ganska öde stämning. Gott om journalister och fotografer var där i alla fall. Tror faktiskt det var hela fyra journalister på plats så mediaintresset finns där.
Bara en av dessa kunde tydligen dock engelska för det var bara han som vågade intervjua mig efteråt.

Matchen dömdes förresten av ett domarpar från Tjeckien. De var helt ok och tydligen har tjeckerna många bra domare. Minns ju att vi hade ett tjeckiskt domarpar när vi mötte GIF för två år sen, de var också mycket bra.

Har alltså varit här i Nowy Targ i södra Polen, nära gränsen till Slovakien, i exakt en vecka och går i morgon in på min sista vecka.
Den veckan ska präglas av revanschlust och jag ska göra vad jag kan för att hjälpa Gorale till att fixa en tredje och avgörande final.

Börjar undra varför jag betalar dyra pengar på massa TV-kanaler. All fotboll går ju ändå se streamat på nätet. Det har räddat mig här. Har kunnat se Uefa-cupfinalen och Barcelona-Osasuna. Funkar allt som det ska i dag räknar jag med att kunna se Maldinis farväl av San Siro och Liverpool-Tottenham.

Har inte följt med i Stanley Cup så bra som jag brukar i år, men min personliga favorit är helt klart Chicago. Inte bara för att de har gamle Modospelaren Samuel Påhlson i laget utan också för att av det jag sett av dem i år spelar en kul hockey. Patrick Sharp och Jonathan Toews är två favoritspelare för mig.
Men jag tror kanske inte de är mogna att ta Detroit redan i år utan det lutar åt en repris av fjolårets final mellan Red Wings och Tobbe Nilssons Pittsburgh.
Tror i så fall på pingvinerna i år.

Till sist ett youtube-tips. Det var Bent som tipsade mig och jag har sett på det mängder av gånger den här veckan. Kan vara det finaste som ligger på youtube. Här kan man verkligen snacka om kärlek mellan far och son:
http://www.youtube.com/watch?v=zFVGdZOhlL0

Bloggar snart igen, tror jag.

Ingen kommentarer: