21.4.08

En helg fylld av idrott

Ny vecka, nya möjligheter!
Visst är det härligt med måndag?
Helgen som var gick i idrottens tecken. Lördagen ägnades åt att se bägge SM-finalerna. Damfinalen tyckte jag var ganska dålig och det var ju faktiskt slarv från Balrog som avgjorde matchen.

Men herrfinalen, vilken match!!
Det är nog en av de bästa innebandymatcher jag sett. I alla fall om man tänker på betydelsen av matchen, att den då spelades i så högt tempo och sådan intensitet är fantastiskt. Det var en grym kontrast mot den urtrista Europacupfinalen mellan just AIK o Warberg.
Och vilka mål vi fick se! Warbergs andra mål är bland det grymmare man sett.
Kul också att nästan 15 000 fyllde Globen. Svenska innebandyförbundet har verkligen lyckats med det här arrangemanget och gjort SM-finalen till en riktig folkfest.

Lika långt har man inte kommit i Norge, men 1300 såg i alla fall herrfinalen i Sarpsborgs ishall i söndags. Och ser man procentuellt på hur många som såg finalen kontra antal licensierade spelare är faktiskt intresset i Norge ungefär lika stort som i Sverige.

Finalen i sig tycker jag tyvärr var ganska avslagen. Kanske var det hallen, som var något för stor, som gjorde att det aldrig blev något riktigt tryck eller så var det bara det att Sarpsborg var för bra. Matchen tände liksom aldrig till, Sarpsborg var för fysiskt tunga för Fjerdingby och fick full utdelning på sitt man-manspel. Inte minst tog Janne Karlsson bort Fjerdingbystjärnan Raymond Evensen fullständigt ur matchen.
Och när inte Raymond är bra då är inte Fjerdingby ett bra lag.

Man kan alltid diskutera om man-man är rätt väg att gå i ett längre perspektiv, men Sarpsborg har utan tvekan varit det bästa laget i Norge i år och för mig vann de helt rättvist. Laget är i stort sett komplett och så finns det spetskvalité i form av bland andra Johan Larsson (vad bra han var i finalen!).

Men jag skulle vilja se Sarpsborg spela man-man mot AIK eller Warberg i Europacupen, tror inte det blir nån succé.

Arrangemanget i Sarpsborg var helt ok, men jag menar nog att NM-finalen alltid borde spelas inne i Oslo. Sedan menar jag fortfarande att man måste jobba mer utåt mot klubbarna för att öka intresset. Det handlar om att klubbar måste se detta som en helg då man kan ordna avslutningsresor för sina ungdomslag. På så sätt skulle publiksiffran lätt komma upp över i vart fall 2000.
Dessutom tycker jag man skulle testa att lägga seniorfinalerna på lördagen i stället för söndagen, alltså precis som det är i Sverige.

Thomas Sträte blev årets spelare i Norge. Kul tycker jag som faktiskt lade min röst på honom. Varje klubb fick nominera tre kandidater och mina var Glen Evenssen och Jon-Kjetil i Fjerdingby samt då Sträthe.

Helgen avslutades för min del på Ullevål där jag, Manne, Mats o Julian plus nästan 25000 till såg matchen Vålerenga-Rosenborg. Matchen var väl sådär, men vilken fantastiskt stämning Vålerenga-klanen lagade på Ullevål. Trycket sista kvarten fram till matchstart var helt enormt.
Inte helt jämförbart med Marienlyst direkt, men visst är det härligt att Godset stormar fram. Imponerande vändning i går igen.
Europa nästa?

Till sist: Tusen tack, Hilde o Linko för en fantastiskt trevlig lördagskväll. Ska sent glömma när jag, Hilde och en till (lovade att inte skriva att det var Linko) skrämde slag på ett äldre sällskap med Hammarbysången.
Ett stort tack!

Blev en lång blogg detta, men vi hörs ändå på onsdag igen.

Ingen kommentarer: