10.8.08

Dugnad

Dugnad är ett norskt ord som inte har någon motsvarighet i svenskan.
Ideellt arbete är väl det närmaste en översättning vi kommer.
Dugnad handlar i alla fall om att göra en insats för sin klubb. Därför har vi i helgen hjälpt företaget Bröderna Dahl att flytta hela sin verksamhet. I tre dagar har flytten pågått och i dag var sista dagen.
Samtliga spelare har stått på bra och gjort en fin insats.

Själv tycker jag faktiskt det här med dugnad är ganska kul, en social grej helt enkelt som ju dessutom hjälper till att stärka föreningens ekonomi.
Det har blivit en hel del dugnader för mig genom åren. Det har handlat om att plantera skog, stå i glasskiosk vid en badstrand, köra pappersinsamling, inventera varor i en butik bland mycket mycket annat.
Klart att det är jobbigt, men som sagt lite kul är det också.

Emma Johansson. En äkta svensk hjältinna. Det är så skönt med OS att det kommer fram hjältar i sporter som vi annars aldrig brytt oss om.
Jag menar damcykel är inget jag sitter uppe på nätterna för att se direkt.

Men vid OS väcks mitt intresse för sporter som segling, rodd, lerduveskytte, bågskytte o taekwondo.
Alla medaljer är välkomna.
Och givetvis är det viktigt att vi tar fler än Norge. Hur många medaljer har Norge tagit i årets OS förresten?
Ni kan maila in svaret.

Ser förresten just nu USA-Kina i herrbasketen. En grym match, amerikanarna är ganska kul att se faktiskt. Lebron James är ju hur bra som helst.

Var och såg Godset spela ut Brann i går. Att Brann vann ligan förra året är svårt att tro. De är riktigt bleka, särskilt framåt. Jag blir inte skrämd av anfallsvapen som Robbie Winters, Karadas o Huseklepp direkt. Däremot var Nemba-Nyrén bra när han kom in.
I Godset var det många som imponerade, jag gillar för exempel Glenn Andersens enkla spel och tycker även alltid Samir Fazlagic är bra.
Själv var jag en av alla de som gav Christer George en stående ovation. Det trodde jag aldrig skulle ske.
En jag dock aldrig kommer ändra uppfattning om är Kristian Sörli. Jag vet spelare i Furusjö IF som är både mer tekniska och bättre än han.

På tal om kära gamla Furusjö blev jag otroligt glad när Godset prövade en Furusjövariant direkt på avspark i andra halvlek. Vi hade under en säsong i FIF ständigt varianten att slå en långboll ut på kanten efter avspark och sedan ett snabbt inlägg där Uffe Pettersson i stort sett alltid tryckte in bollen.
Vi gjorde faktiskt sjukt många mål på det sättet.
Godset får öva lite till, fast jag är inte säker på att det hjälper.
De har inte Uffe Pettersson.
En av de bästa fotbollsspelare jag sett.
Synd bara att han gillade att festa lika mycket som han tyckte om att spela fotboll.

Grattis Linko o Hilde till giftermålet. Kul!

Steffen har nu gjort sig hemmastadd i Karlstad. Tycker han gör helt rätt som tog det steget och önskar honom ett stort lycka till i Sverige. Vi kanske möts i finalen av Kallsta Open, Steffen!

Måste bara säga det igen: OS-silver till Sverige!!!!
Heja Emma Johansson!!!

Man ska aldrig ta det här med träningsmatcher alltför hårt, men Anelka ser vass ut i år. Ska nog lägga ett spel på honom som skytteligavinnare i årets premier league.

Liverpool har inte torskat än i träningsmatcherna och som vanligt är jag optimist inför säsongen. ska vi tro att jag är grymt besviken som vanligt nån gång i början av oktober.
Det konstigaste med det här med träningsmatcher i engelsk fotboll är att det nästan inte verkar spela nån roll vad vissa spelare gör. Ta Voronin i Liverpool för exempel, han var bäst i varje träningsmatch i fjol, men fick nästan inte spela nånting i ligan. I år har han på nytt gjort mest mål i träningsmatcherna. Tror ni han får spela i premiären mot Sunderland.
Det tror inte jag.

Men det känns härligt att det börjar nästa helg.
Ska vi boka in en Stokeresa snart, Bendiksen?

Hörs på onsdag!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nå ligger vel Norge faktisk forann Sverige på medaljestatistikken fordi N kommer før S i alfabetet!
:D

Anonym sa...

Hej Mikael, allt väl? Jajemän, ryktet om din blogg har nått även mig. Fattar inte hur du orkar, men det kanske är tangentbordsabstinens?
Själv skriver jag inför Kräftans dag, så allt är sig likt, haha.
Ha det bäst!

Mikael Sjöqvist sa...

Hej Hanna!
Kul o høra från dig. Jaså, det nærmar sig kræftans dag. Næstan så man længtar tillbaka till VB. Eller inte. Men hælsa kræftdrottningarna från mig!

Anonym sa...

Hahaha, kräftdrottningarna ja, de är ett minne blott... Claes fick nog och hivade ut dem. Kändes väl inte så 2008, men du kanske har en annan åsikt ;)
Men lugn, luciakandidaterna är kvar!
Har du Facebook förresten? Har blivit smått beroende... :)