7.9.08

En bra tur

Helgen tillbringades i Karlstad och cupen Kallsta Open.
Detta var tredje gången jag var med som tränare i den här cupen och faktiskt första gången jag inte vann den.
Men jag kan inte säga att jag är särskilt knäckt för det.
Faktum är att jag är nöjd med det vi gjorde i cupen.
Vi började ju med att spela 7-7 mot svenska division I-laget Handen. Detta trots att vi inte var i ledningen en enda gång och som mest låg under med 0-4-
På lördagen mötte vi ett riktigt bra Lindås och förlorade med 1-8, men jag tycker ändå att vi stod upp bra och får godkänt.
Dessvärre satte det sig nog i ben och huvud att i två matcher mest springa o jaga boll så mot Odelberg/Gustavsberg orkade vi helt enkelt inte ladda om utan föll med 14-3-
Men känslan efter helgen är ändå positiv och vi har visat hur bra vi är när vi är som bäst. Vi gick mot Handen runt på tre femmor i stora delar av matchen och hade med lite flyt faktiskt kunnat vinna matchen.
Vad det nu handlar om är att oxå höja vår lägsta nivå.

Vi hade bara norska domare i helgen. De var riktigt bra. Och faktum är att av jag såg av de norska domarparen var bara positivt och det var också så snacket gick i hallen.
Kan domarparen nu ta med sig den här höga nivån till seriespelet i Norge blir det här en riktigt bra säsong.
Men det ska också sägas att det kanske är lättare att döma svenska lag. Dels spelas det mer fysiskt på kropp och nästan inga slag och dels tar svenska spelare en smäll utan att tjura eller ge igen.
Där menar jag att många norska spelare har en hel del att lära. Det är för många som inte klarar av att ta en schysst tackling utan att ge igen på ett oschysst sätt. Dessutom är disciplinen alltför dålig i norsk innebandy.
Jag tycker att det gnälls alltför mycket på domarna i det här landet. Så dåliga är de inte. Det visade de denna helgen då de alltså fick bra hjälp av spelarna också.

På tal om norsk innebandy. Mattias Ringwall dög tydligen inte längre som förbundskapten. Det här är för mig en ytterst märklig historia. Jag har inte alltid varit enig i Ringwalls sätt att jobba, men att han ska få sparken så här nära inpå VM är ett skämt.
Han har ju faktiskt inte misslyckats än då han inte haft laget i nåt mästerskap.
Hade Norge totalfloppat och åkt ur A-gruppen hade det varit en sak, men så långt har det ju inte gått än.
Dessutom är det ytterst märkligt att den trupp Ringwall tog ut till nästa samling inte ska gälla längre utan den nye förbundskaptenen ska ta ut en ny till nästa helg.
Kul för de som blev uttagna först, men som nu petas.
Bra jobbat, förbundet!

Det mesta av helgen fokuserades på innebandy, med både matcherna och personliga samtal, men jag hann även med att spöa Mats, Julian, Jonas, Kolek och framför allt Kristian i poker.
Svårt?
Nej, inte särskilt.

Man får uppleva mycket genom innebandyn. Nu kan jag pricka av två nya metropoler som jag besökt på kartan. I fredags stannade vi i Årjäng och i dag var det Töcksfors (eller Tocksund som jag väljer att kalla det) som fick äran att ha mig på besök.

Ett stort tack till familjen Becher, Nina, Mette, Geir, Björn, Tore o Svein som var med till Karlstad för att stötta oss.
Det är grymt kul att veta att folk bryr sig. Det sporrar mig som tränare och även spelarna.

Grymt nära ny bil nu. Har precis varit hos Linko o Hilde och skrivit papper. Snart är Saaben ett minne blott och utbytt mot Ford Focus.

0-0 mot Albanien är för mig ett så dåligt resultat att jag inte orkar kommentera det en gång.

Sahara Dynamite var en värdig vinnare av derbyt, men oj vad bra tvåan Wellini Boko var.
Båda de hästarna kommer att bli stora stjärnor.

Har förresten redan en vinnare till nästa lördags V75. Western Heikant vinner sista avdelningen trots tolftespåret. Kom ihåg var ni läste det först.

Hörs på onsdag!

Ingen kommentarer: