28.1.09

Intensiv vecka

Full fart den här veckan. Match i går, match söndag och sen tisdag igen. Dessutom har vi dugnad (ideellt arbete) på den årliga dansgalan här i Drammen i helgen. Hela fredagskvällen och natten till lördag är inbokad för scenbygging/nedtaging.

Matchen mot Ajer igår var inget vidare. Dåliga domare och dåligt spel från oss gjorde att jag inte kunde glädja mig särskilt mycket direkt efter kampen. Men starkt av oss att vinna på en halvdålig dag.
Men ilskan över domarna går inte över. Det är en sak om domare har en dålig dag och inte kommer rätt i sin nivå på dömandet, men att uppträda som domarparet i går gjorde är oacceptabelt. De var inte mottagliga för dialog överhuvudtaget. Som värst blev det när kapten Nilsson skulle fram och påpeka att en av Ajerspelarna hivat klubban över halva banan efter ett av våra mål. Domaren säger då direkt "Ikke kom her og snakke med meg" varpå han knuffar Tobbe bort. Detta sker en meter från mig så jag är helt säker på att det var så det gick till.
När han sen efter matchen först menar att det är sånt som kan ske i stridens hetta och sen ändrar det till att han inte kommer ihåg händelsen insåg jag det meningslösa i att gå vidare.
Förhoppningsvis hade den här domaren bara en dålig dag, men för mig var det ändå ett helt oacceptabelt beteende.

Oacceptabelt tycker jag också det är att ett lag kommer fem minuter före matchstart så som Ajer gjorde i går. Men, men det är trots allt bara division I i norsk innebandy vi snackar om.

Ännu värre då kanske att ett lag i landets högsta serie åker från Stavanger med bara sex utespelare och en målvakt för att möta Greåker och Fjerdingby. Det var just vad Sola gjorde i helgen.
Det känns som ett hån mot oss att de fick Kvernelands elitserieplats. Vi var bevisligen för dåliga för att hänga kvar i elitserien förra året, men att åka dit med bara en poäng mot Kverneland som sen las ner och blev Sola känns ganska bittert. Vi har en grymt seriös verksamhet och snittar nästan 20 man på varje träning tre gånger i veckan. Och så får man höra att Sola ställer upp med sex utespelare. I elitserien!
Jag tycker helt ärligt detta är något förbundet måste gå in och göra något åt.
Men det tvivlar jag på att de har stake nog att göra.

Viktig match för Mullsjö i kväll när Järfälla gästar Idrottshuset i Jönköping. Hoppas MAIS kan fortsätta kriga som de enligt rapporterna gjort på slutet. Det behövs både i kväll och inte minst på lördag borta mot Västerås. För mig är det upp till bevis den här veckan för de blåa hjältarna. Det är en sak att spela bra i hedersamma förluster mot AIK och Pixbo. Det är i måstematcher mot bottenlag den rätta karaktären och kunnandet kommer fram.

Snacka om små marginaler för Norge i handbolls-VM. De är typ en minut från en semifinalplats, men får nu spela om att bli nia eller tia. Sverige som inte varit nära semifinal en enda gång spelar om sjunde/åttondeplatsen.
Så enkelt var det för mig att vinna ett vad......

Varför har handbollen de här placeringsmatcherna egentligen. Finns inget mer meningslöst enligt mig. Hur ska för exempel norrmännen kunna motivera sig mot Slovakien?

Just sett två avsnitt av Dallas. En stor fördel med att ha tidig vakt och sluta halv tre.

Och förresten, Oddis: Har egentligen lagt av, men se inte bort ifrån att jag tar din utmaning på vår gästbok. Men de där tunnlarna minns jag inte. Du var ju aldrig i närheten av mig i förra matchen. Var jag för snabb eller stod jag mig fri som vanligt?

http://dt.no/section/VIDEO/1216&id=6300&vcat=-1 för er som vill se bilder och intervjuer från vår match i går. Kul att också Tobbe kom med den här gången. Han klipptes ju bort förra gången. Nog för att han har ett radioutseende, men ändå.

Hörs i helgen.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Inte lätt komma 1 timme innan matchstart när lägger sina hemmamatcher mitt i vecka, dem flesta har jobb. Det går att försöka lägger matcher på helger när man ska åka 25-30 mil enkel resa.

Mikael Sjöqvist sa...

Er helt enig at det er feil at legga en kamp mot dere en tirsdags kveld, men jeg er ikke med og bestemmer dato för kamperna. Samtidigt spillte vi mot dere en fredagskveld og vi klarte at vare i Hamar nesten to timer för kampstart. Om vi klarar det borde ni i vart fall kunnat vara nåt sånär i tid.
Men jag förstår problemet och jag ska göra vad jag kan för att ni inte ska behöva komma hit en vardagskväll om vi möts nästa år.

Anonym sa...

Jeg skrev referatene på bakgrunn av egen fantasi. Hoffen lurte på om jeg kunne gjøre det. Så med tanke på at jeg verken så kampen mellom OBV eller Strømmen klarte meg bra;-) Mvh Jørn Hagen

Mikael Sjöqvist sa...

Syns du klarte deg bra ja, Hagen. I stort sett allt stämde.

Anonym sa...

hei sjøkan!
bare lurte på hvorfor du gikk så hardt ut mot dommerne i bloggen din.jeg kunne ikke se noen regelfeil og kampen var jo ganske stille og rolig.mulig bare jeg som er vant med andre dommere i aldersbestemt serie.

Mikael Sjöqvist sa...

Hei! Mange kommentarer på denne bloggen, kul!
At jeg gikk ut så hardt mot domarna har mest at gjöre med attityden de visade upp. De höll dessuten en veldig ojavn nivå i sitt dömande og var ikke konsekvent nok. Men som sagt, attityden var det som störde meg mest. Både de få gånger jeg sökte en rolig dialog, men framför allt mot Tobbe då ene domaren faktiskt dytter bort Nilsson når han ville snakka. Slik gjör ikke en domare ifölge meg.

Anonym sa...

Jeg syntes det er litt synd at en trener går såpass hardt ut mot dommere i sin blogg med tanke på den alvorlige dommer situasjonen i Norge.

Hvis man er uenige med avgjørelser så mener jeg at man bør oppsøke dommer-garderoben og ta en sunn diskusjon med dommerne etter kampen. De dommerne jeg har hatt har ihvertfall vært åpne for å ta en diskusjon i garderoben. Men nå er det etter det jeg har forstått ikke bedømingen det var noe galt med.

Jeg så ikke kampen. Men når man greier å snakke å snakke på seg minutter i forbindelse når Ajer spilleren ble skadet så må man takke seg selv, jeg så situasjonen på hjemmesiden deres.

Men når det er sagt så mener jeg at man skal ha en dialog hvis dette er mulig uten at spillere kommer med ytringer som gjentatte ganger er til for å forstyrre dommernes arbeid. Nå vet jeg ikke om dette skjedde under deres kamp, men det er en kjensgjerning at enkelte Nor spillere er veldig ivrige på å diskutere dommeravgjørelser.

Til slutt vil jeg ønske dere lykke til iserieinnspurten. Norsk innebandy er tjent med å ha en av de mest seriøse klubbene i Norge i den øverste divisjonen.

Ha en fin helg.

Gevi's kårner sa...

Stiller meg 110% bak utsagnet ditt om dommere. Du har påpeket ytterliggere synspunkter som jeg ikke har med i mitt relevante innlegg om dommere som omhandler håndball-vm.

finfin blogg sjökan

Anonym sa...

Tjena! Fixar ni o gå upp i år då? Pinsamt med SOLA, och sen att de tog poäng av Sharks fattar fan inte jag, losa 1400 spänn på det. Men i ärlighetens namn så skulle ni ju hängt kvar i eliten, så bra lag som ni ändå hade så man kan ju inte klaga för mkt på Sola heller..

//David K.