19.6.08

Tragiskt

I går hade det inte ens hjälpt att köra bil i två timmar o lyssna med Pavarotti.
Det är ju så jag gör ibland efter tunga förluster.
I går orkade jag inte ens se hela skiten.
Med en kvart kvar av tragiken i Innsbruck gick jag o la mig.
Det hjälpte inte.

Matchen slutade 2-0 och kunde, eller borde, slutat minst 4-0 till ryssarna. Ryssland pissade på Sverige. EM:s yngsta lag sprang i åttor kring EM:s äldsta lag.
Sen får Lagerbäck prata hur mycket han vill om att åldern inte spelar nån roll.
Visst är det viktigt med rutin. Men det är lika viktigt att hinna med också.
Det gjorde de inte i går.
Ryssland kom för att bjuda på en offensiv och underhållande fotboll med stor rörlighet.
Sverige kom som vanligt med en defensiv inställning.

Sverige måste vara det enda laget i hela världen som spelar utan en offensiv spelare centralt. Visst finns de som har två defensiva mittfältare, men då finns det alltid en offensiv central mittfältare. Så spelar inte Sverige som har fastnat i en fotbollsmodell som visserligen tagit oss till en massa mästerskap.
Men hur kul är den fotbollen?

Man kan ge Lagerbäck kritik för alltför sena byten, men ärligt talat vad skulle han bytt in?
Lagerbäck, som jag aldrig gillat, ska ha all cred i världen för att han tagit oss till alla dessa mästerskap. Det är sjukt bra gjort.
Men han står för mig för ett alltför fegt ledarskap. Han vågar inte vinna utan väljer heller alltid ett oavgjort resultat om han fick välja.

Dessutom har han fastnat alltför mycket i sitt spelsystem. Det pratas hit o dit om att vissa spelare, som Källström, inte passar in i Sveriges spelsystem. Då gör Lagerbäck fel. Jag menar att det måste vara spelarmaterialet som styr spelsystemet.
Och för mig är det givet att spelare som spelar på hög nivå i klubblag ska spela i ett svenskt landslag.
I går satt Kim Källström och Sebastian Larsson på bänken. De är helt ordinarie i Lyon o Birmingham (ok att de åkte ut, men han var lagets bäste spelare i Premier League). I stället spelade spelare från Helsingborg, Malmö FF och Elfsborg.
Ärligt talat!

Nej, in med en ny förbundskapten som vågar göra ett generationsskifte. Nu ska laget byggas kring spelare som Marcus Berg, Sebastian Larsson, Kim Källström o Zlatan. Och kanske Rasmus Lindgren i Ajax, han fick förresten inte ens vara med i truppen. Han var väl för ung.

Till råga på allt jävla elände blev det ingen tennismatch. Den blev inställd.

Onsdagen 18 juni 2008 stryks härmed ur mina historieböcker.

Förresten hoppas jag att Turkiet vinner EM nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjänare Sjökan, helt enig med deg om valg av spillere, satt å tenkte på det under kampen i går, hvor er de unge!. Ikke at jeg kjenner alle kommende unge spillere i Sverige, men de gjør det samme som i Norge, bruker overbetalt og "mette" spillere. PS! Jeg røk på oddsen i går, hadde 3-0 til Russland :-( Lykke til i helgen. Einar