29.6.08

Finaldags

Bara dryga timmen kvar till finalen av EM nu. Och precis som vanligt håller jag på ett lag, men har i EM-tävlingen tippat ett annat. Lyckades nämligen pricka in rätt finallag. Ok, det var ingen jätteskräll att just Tyskland o Spanien möts i final, men det är inte lätt att före en turnering pricka in vinnaren och att jag lyckades tippa helt rätt final är jag stolt över.
Jag har dessutom tippat att Tyskland ska vinna efter förlängning, men hjärtat säger Spanien. Dels har de tre Liverpoolspelare i truppen o dels är det de som spelar mest underhållande fotboll.
Annars tycker jag det här EM:et har bjudit på en positiv o bra fotboll. Det här mästerskapet känns som en seger för underhållande fotboll.
Inte konstigt då att defensiva lag som Sverige, Frankrike o Grekland inte gick till slutspel.

Själv laddade jag upp inför finalen med att se fotboll live i går. Var tillsammans med Jaxx, Veronica plus Jaxx systerson o såg Strömsgodset besegra Lilleström med 2-1 på Marienlyst.
Spelarna höll inte direkt EM-klass, det var mängder med dåliga passningar bland annat, men jag tycker att Godset prövade att spela en underhållande fotboll o de vann oxå rättvist.
Båda svenskarna, Riddez o Andersson, skötte sig dessutom bra.

Efter matchen gick jag rätt på bio och såg senaste Indiana Jones. Jag blev inte besviken. Den var precis som en Indiana Jones-film ska vara, men kanske börjar jag bli gammal när jag tycker att en del saker bara blir för overkliga.

Har, liksom nog nästan alla andra travvänner, fått en ny fyrbent favorit i helgen. Maharadjas uppvisning i E3-finalen i går var det värsta jag sett. Spelmässigt var travet dock ingen höjdare, inte ens Tottos Harry Boy-rader satt. Nåja, nu gav sju rätt bara 700 kronor så nu satsar vi på jackpot i nästa vecka i stället.

Mer har jag inte att skriva nu, men jag tänkte avsluta med att presentera mitt drömlag i den här EM-turneringen. Jag skriver alltså detta före finalen.

Målvakt: Buffon, Italien: Hans straffräddning mot Rumänien räddade Italien kvar i turneringen. Spelade annars som vanligt stabilt och för mig är han utan tvekan världens bästa målvakt.

Vänsterback: Zhirkov, Ryssland: Mittfältaren som gjorts till vänsterback av Guus Hiddink. Har flygit fram som en orkan på vänsterkanten och spelat ett ytterbackspel vi inte sett maken till sen Roberto Carlos glansdagar.

Mittback: Mertesacker, Tyskland: Fattade jag tycke för redan i VM för två år sen. Återigen har han gjort ett mästerskap utan att göra ett enda misstag. Glänser inte i sitt spel, men är den som håller ihop det tyska försvaret med sitt lugn o säkerhet.

Mittback: Pepe, Portugal: Var liksom hela laget grymt bra i gruppspelet och var lite av motorn för Portugal. Alla minns väl hans mål i premiären oxå?!

Högerback: Altintop, Turkiet: Turkarnas egen Magnus Erlingmark som har spelat på massa olika platser i EM. Men jag tycker han var allra bäst som högerback. Grymt bra passningsspelare.

Defensiv mittfältare: Senna, Spanien: Vet inte helt vad jag tycker om alla dessa brassar som bytt nationalitet, men ett vet jag. Senna är en grymt bra fotbollsspelare. Fråga bara ryske Arsjavin. Han togs helt bort ur matchen av Spaniens städgumma. Det är tack vare Senna som de andra mittfältarna kan spela så offensivt. Har dessutom ett grymt skott.

Offensiv mittfältare: Arsjavin, Ryssland: Spelade bara tre matcher varav han var blek i den sista, men uppvisningarna mot Sverige o Holland räcker för att ta en plats i mitt lag. Grym tekniker o playmaker. Blir spännande att se var han hamnar till hösten och om han har vad som krävs för att lyckas i en storklubb.

Vänstermittfältare: Sneijder, Holland: Lätt att glömma nu, men i gruppspelet var Holland dominerande. Och allra bäst av de oranga bollartisterna var Sneijder.

Högermittfältare: Schweinsteiger, Tyskland: Började EM på bänken. När han fick chansen från start började Tysklands spel fungera. Har gjort två viktiga mål och är given i mitt drömlag.

Anfallare: David Villa: Lider med han att han inte kan spela finalen. En riktig målmaskin, men också en lagspelare. Tänk att få se honom i Liverpool (eller Stoke) en dag!

Anfallare: Pavlutjenko, Ryssland: Kanske den ryske spelare jag imponerats mest av. Löper otroligt mycket och har hela tiden varit ett orosmoment. Har på något sett varit den som fört det ryska laget i turneringen.

Avbytare: Casillas, Spanien, Lahm, Tyskland, Puyol, Spanien, Semak, Ryssland, Silva, Spanien Fabregas, Spanien, Podolski, Tyskland.

Tränare: Guus Hiddink: Grym på att få ut det bästa av sina lag. Hoppas han äntligen når förbi en semifinal nån gång.

Assisterande tränare: Faith Terim: Grym matchcoach som verkligen lyckats inspirera turkarna till stordåd.

Hörs på onsdag!

1 kommentar:

Anonym sa...

God Sommer Sjökan, et lite PS! Reyna, Arbeloa, Alonso og Torres. Torres var god i finalen, målet var en goalgetter verdig (selvom Jens skulle holdt seg vekk fra duellen :-) Torres og Spania har vært Sondre favoritter i mange år, han drakk cola og svettet på THE HOOPS i Puerto Rico og feiret ut gjennom bilvindu med spanjolene gjennom Aguineguin (hjembyen til David Silva) også en flott opplevelse