21.4.13

Reflektioner efter NM-finalen

Har precis kommit hem från Rykkinhallen och årets NM-finaler.
Jag såg först Sveiva ganska enkelt vinna damfinalen med 4-1 över Holmlia. Här imponerades jag faktiskt av hur taktiskt smart Sveiva spelade, speciellt i sista perioden när de försvarade sin ledning. Många riktiga beslut, kul att se.
Herrfinalen blev mer dramatisk. Jag tyckte att Sveiva spelmässigt var bäst, men Sleviks bredd blev till slut avgörande.
Därmed blev Slevik det första lag nånsin att vinna två NM-finaler på rad. Grattis till det och sett till att de vann serien så pass överlägset känns det rättvist att de vann i dag.
Och med lite distans tror jag att Sveiva är nöjda med sin säsong. Det ska de vara. De har imponerat och överraskat hela säsongen, detta med mestadels norska och egenfostrade spelare.

Två helt ok matcher alltså, men efter att nu ha sett sju NM-finaler live undrar jag en sak: Var är innebandyfesten?
Drygt 1300 är en ok innebandysiffra i Norge, men nog borde det vara än större intresse. Jag har sagt det förr och säger det igen: Var är föreningarna och spelarna när årets höjdpunkt i den här sporten avgörs.
Man ska inte jämföra allt för mycket med Sverige, men där är SM-finalen en folkfest och gemensam avslutning. Mängder av föreningar åker med stora busslast med lag för att se finalerna.
Så är det inte här i Norge. Jag kan bara ta vår egen förening NOR 92 som ett exempel. Vi är en av Norges största innebandyklubbar och har en halvtimmes bilkörning till Rykkinhallen. Från vår förening var det cirka 20 stycken på läktaren. Bra av de som var där, men säger ganska mycket om innebandyintresset här i landet. Inte en gång de som håller på med sporten är intresserade.
Här tycker jag att förbundet och föreningarna borde ta ett större ansvar. Varför kunde inte förbundet gå ut med paketpriser till föreningarna för att locka de till NM-finalen? Detta samtidigt som föreningarna tar ett större ansvar för att få sina medlemmar till finalen borde vara en självklarhet.
Dessutom menar jag absolut att finalen för herrarna och damerna borde avgöras en lördag:
Jag är så dum att jag tror att två såna här enkla grepp skulle kunna fördubbla publiksiffran på finalen.

Nu har jag varit bitter nog. Såg just nu Suarez ordna 2-2 hemma mot Chelsea. Fantastiskt mål av en fantastisk spelare. Men hur tänker man när man biter en annan person? Det klarar vi att lära tvååringar i barnehagen att sluta med.
Jag tycker faktiskt att Liverpool borde ta kraftigt avstånd från detta och markera kraftigt mot Suarez. Inte slänga ut han ur föreningen, men nån form av internt straff borde han ha.

Till slut: Maharajah, för en fantasisk häst. Han utklassade allt motstånd i Olympiatravet. Hoppas verkligen han kommer till Oslo Grand Prix i år.

1 kommentar:

Läktargrannen sa...

Eller så kommer Suarez till olympiatravet ;)