3.12.13

Om tätt matchande, Mullsjösegrar och sparkade tränare

Efter att ha haft rena NHL-tempot med vårt 12-årslag där vi splade onsdag-söndag-onsdag-lördag har vi nu tagit tidig julledigt, i december har vi inte en enda match. Något märkligt kan tyckas, men säkert inte lätt att få till alla ungdomsserier så att alla blir nöjda.
Då får vi använda tiden i december till att träna på det vi behöver förbättra så att vi kommer bra förberett till Gothia Cup.
Resultatmässigt har vi gjort det helt ok den här hösten, men spelmässigt tycker jag vi har ganska mycket att gå på. Tekniken och viljan finns hos killarna, utmaningen för mig är att lära de spelförståelse och det här med att ta taktiskt riktiga beslut. Tuffa krav för tolvåringar kan tyckas, men mitt mål är i alla fall att lägga en grund.
Jag förväntar mig inga taktiska genier, men att få de att förstå konsekvenser av de val de gör på banan är en början.

Full fart i SSL om dagen. I dag blev det klart att både Jönköping och Linköping byter tränare. Det är nu alltså tre lag i SSL som bytt tränare den här säsongen. Lite tidigt när vi bara är i december kan jag tycka. Särskilt märkligt tycker jag det är i JIK:s fall där styrelsen säger att tränaren gjort precis allt det han sa han skulle göra. Visst att JIK ligger sist i serien, men nog måste nya tränare få lite tid på sig att sätta sin prägel på laget. Nu kan jag inga detaljer, men sett rent utifrån tycker jag det är märkligt agerat. Det var ju knappast någon överraskning att JIK skulle få det svårt i år.

Desto roligare då att följa Mullsjö som nu har tre raka segrar o ligger femma i serien. Här har man ett tydligt bevis på hur ett lag utvecklas när de får spela med i stort sett samma lag under samma tränarteam. Mullsjö hade det halvtufft i fjol, men i år börjar ting sätta sig och då kommer resultaten.
Alltför många förstår inte att lagbyggen i idrott måste få ta tid.

I Norge tuffar Slevik på som ett tåg. Inget lag tycks kunna stoppa dem i år heller. Personligen håller jag mest på Sveiva och Tunet som enligt mig är de klubbar i norska elitserien som jobbar mest förnuftigt i ett långt perspektiv med satsning på egna unga spelare.
Extra spännande att just dessa lag möts onsdag kväll. Inte omöjligt det blir ett besök till Høyenhallen då.

Lone Ranger er en av de bästa filmer jag sett på länge. Rekommenderas.

Hull-Liverpool 3-1.
Say no more.

Ingen kommentarer: