12.11.08

En riktigt god jul!

Det finns de astronomer som hävdar att det egentligen var 12 november som Jesus föddes. Det var nämligen det datumet år sju i vår tideräkning som ett ljusfenomen på himlen ägde rum. Ett ljusfenomen som kan ha varit Betlehemsstjärnan som nämns i Bibeln.
Så god jul alle samman!!

På tal om jul var det flera som fick tidiga julklappar när både Norges och Sveriges förbundskaptener i innebandy tog ut sina VM-trupper i måndags.
Om den svenska håller jag med kritikerna om att den ser tunnare ut än på länge och den här gången känns inte VM-guldet så givet.
Om Karl-Johan Nilsson nu ska användas som forward har Sverige egentligen bara två riktigt bra centrar enligt mig. Tänker då Djurling och Emanuelsson. Jag gillar både Joakim Andersson och Andreas Johansson, men är de verkligen landslagsmässiga?
I övrig känns det som om förbundskaptenen Kent Göransson gått väldigt mycket på de senaste årens landslagssamlingar och inte så mycket på dagsform. Varken Mattias Helgesson eller David Gillek har ju imponerat så här långt i år. Gillek tycker jag nu ändå känns given, han har helt enkelt för dålig omgivning i år, men Helgesson är jag mer tveksam till. Där hade jag nog hellre sett antingen Danne Sundbom eller Johannes Skog.
Patrik Hagberg är ett annat ifrågasatt namn. Tycker det är kul med nån chansning, men mitt intryck av Hagberg är att han är för oseriös och hade jag fått plocka ut en liten "bomb" hade jag föredragit Storvretas yrväder Henrik Stenberg.
Att inte Mikael Karlsson kom med tycker jag är helt rätt. Tror inte han platsar in i en landslagsgrupp helt enkelt.
Till sist tycker jag det är ett skämt att Daniel Dahl är med på reservlistan. Att han nämns i samma mening som landslaget är ju löjligt. Jag skulle kunna rabbla upp 20 backar som jag tycker är bättre.

Även Norges trupp är uttagen. där var den stora bomben att poäng- och Zorrokungen Runar Snellingen kom med trots att han inte varit aktuell de senaste åren. Skulle ni möta Runar en gång utanför en innebandyhall skulle ni aldrig gissa att han spelar innebandy. Men bra är han och jag tycker det är rätt att han är med i landslaget. Han har varit bäst i norska ligan i år. En annan bomb var att Fjerdingbystjärnan Glen Evensen inte kom med. Här har förbundskaptenen Johnny Petersen, till skillnad mot Kent Göransson alltså, helt gått på dagsformen.
Helt rätt enligt mig.
Sedan kan man diskutera om spelare som inte får spela särskilt mycket i sina klubblag verkligen ska spela i ett landslag. Tänker då på Michel Aas och Lars-Erik Torp. Sägas ska dock att de spelar i Sverige och kanske är det bra nog.
Båda var ju dessutom, vad jag förstått, riktigt bra i de senaste landskamperna, så att de är med är inte fel trots allt.
Och kanske är detta det bästa norska landslag som någonsin spelat ett VM?
Ska bli kul att se hur det går för dem nere Tjeckien.

Egentligen bryr jag mig inte om den meningslösa träningsmatchen i fotboll mellan Holland och Sverige, men när jag ändå är inne på landslagsuttagningar måste jag bara kommentera Lagerbäcks uttagning till den här matchen. Fredrik Stoor har gjort ett inhopp i premier league i år. Martin Olsson har spelat fem matcher från start och gjort ett inhopp i samma liga.
Ändå är det Stoor och inte Olsson som är med i truppen.
Logiskt?
Tydligen enligt tråk-Lagerbäcks sätt att se på saken.
Helskumt enligt mig.
Men jag kommer aldrig bli förbundskapten heller.

Miss Delayed är en rolig chansspik på V75 på lördag.

Nu ska jag följa Mullsjös match mot Dalen. Känner på mig att det kan bli en skräll i kväll!

Hörs till helgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ös på i eftermiddag! Jag följer er öv er nätet.
-bulla-