20.7.09

Hemma igen

Det var tio dagar sen sist, men nu är jag hemma i Norge igen.
För så känns det. Norge är numer hemma.

Men det var likaväl kul att vara i Sverige på besök och träffa familj o gamla vänner.
Och Sverigevistelsen avslutades med tre nätter i Göteborg tillsammans med familjen Bentsen.
Vi bodde på Radison SAS, ett mycket fint hotell och hade en riktigt bra tur.
Shopping i Nordstan, guidade båtturen Paddan, promenad i Trädgårdsförening, god mat på Pizza Hut och fantastiska hamburgerstället Joe Farelli´s var något av det vi hann med.
Och så var vi givetvis på Liseberg, där har jag inte varit på länge.
Cathrine lyckades lura mig upp i Lisebergsbanan, men hon fick inte med mig upp i Balder, som går betydligt fortare.
Cathrine var dock väldigt nöjd med Balder-turen som hon alltså fick göra utan mig.
Lisebergsbesöket var trevligt, men den enda lilla nedturen var att Helge visade sig betydligt bättre än mig i spelet straffsparken. Han lyckades skjuta bollen i krysset, jag klarade det inte.

På tal om boll ägnades söndagskvällen åt fotbollsmatchen IFK Göteborg-Trelleborg. Må säga att nya Gamla Ullevi var en gemytlig och bra arena. Kul också att IFK gör som norrmännen, alltså har en speciell sång före matchen. Med text och gamla nostalgiska IFK-bilder på storbildsskärmen skapades en skön stämning.
Låten var inte "Gamle gress" direkt, men ändå klart godkänd.

Det samma får sägas om matchen. Visserligen var Trelleborg ganska usla, fast jag gillade Andreas Drugge, men IFK imponerade på mig och är en klar guldkandidat.
Framför allt föll jag för backlöftet Mikael Dyrestam. 17-åringen som debuterat som mittback mot AIK var nu vänsterback och fullständigt briljant.
Fortsätter hans utveckling kan han bli precis hur bra som helst.

Moldes Diouf till Manchester United. Är det något jag drömt eller är det bara ett dåligt Norgeskämt?

Zlatan till Barcelon är däremot riktigt kul. Fast undrar egentligen hur Eto´o känner sig. Han är ju ändå en storstjärna och så hamnar han liksom i en bytesaffär på det här viset. Kan inte vara så kul och hans ego kan vara det som till slut stoppar den här affären.
Men oj vad spanska ligan skulle bli intressant nästa år med Zlatan i Barcelona. Känns ju som om alla storstjärnor går dit.

Liverpool då? Ja, det har ju värvat Glen Johnsson för 220 miljoner. Jag gillar Johnsson, men var det verkligen en högerback för så dyra pengar Liverpool behövde. Kunde de inte hellre sålt arbeloa o kanske Alonso till Real Madrid och så köpt loss Villa från Valencia för de pengarna?
Så hade jag gjort.

Bara denna veckan kvar på semestern. Tur till Kristiansand och tio dagar i Sverige har gjort det här till en intensiv och kul semester. Känns lite sådär att behöva börja jobba igen redan på måndag.
Men, men, det är väl bara att bita ihop.

Bloggar snart igen.

Ingen kommentarer: